counter to blogger

2010. április 2., péntek

2. rész: Egy nap a tengerszint alatt

Ebben a bejegyzésekben kivételesen közcímekkel segítem ébren tartani az olvasót. Szóljatok, tetszett-e az innováció!

Először készültünk palesztin fennhatóságú területre: Jerikóba. A bérautónkkal ide nem hajthattunk be, így egy közeli benzinkútnál rendeztük sorainkat. Muszáj megemlékeznem az Almog Junction e kis oázisáról, sok ember egzotikum-igényét már a benzinkút mikrokozmosza kielégítette volna. Vegyük sorra! Az éttermen és bolton kívül lehetett fotózkodni egy csoport katonalánnyal és katonafiúval, valamint két Bahia-cuccokkal felcicomázott tevével, háttérben a sivatag vörös buckái. Holt-tengeri kozmetikumok és bizonytalan etnikumú népviseletek egyaránt kaphatóak, néhány rezgő játékállat teljesítette ki a vidámparki hangulatot. Itt a pincér segédletével fogtunk egy palesztin taxit, ami bevitt Jerikóba. A Ciszjordánia-Palesztina stb. kérdésnek szentelek majd egy külön dolgozatot, most az úti élményeinkre szorítkozom.

Marslakók a Szentföldön

Igyekeztünk minden eshetőségre felkészülni a checkpoint izraeli határőreinél, (Nem engednek be a checkpointnál. Több órát kell várni. Nem engednek ki. Keresztkérdéseket tesznek fel.), és minél kevésbé izraelinek kinézni a jerikóiak szemében. Mindkettő könnyen ment. A checkpointnál csak intettek és átengedtek. S mivel Veronikát hordozókendőben vittük, nagyjából úgy néztek ránk Jerikóban, mint két (három) marslakóra. (Izraelben sem nagyon láttam ezt a típust, de a helyiekből ámulatot, a zarándokokból extázist váltott ki.)

Sífelvonó a sivatagban

Jerikó a világ legmélyebben fekvő városa, a tengerszint alatt 258 méterrel, egy oázis a sivatagban. Már i. e. 10 000-ben is lakott volt és őriz is emlékeket e korból, ahogy a szokásos görög-római-keresztény-arab kombó is fellelhető. A Biblia szerint Jozsué és serege hét napon át körbejárták Jerikót, s a hetedik napon kürtszóra a falak leomlottak. Azóta nincs is ott semmi, a látnivalók a városban főleg ásatások, bár a környéken rengeteg szent hely található, többféle vallásból.
A városnézést a liftnél kezdtük, ezt leginkább „sivatagi sífelvonónak” lehet nevezni. Merthogy ezen a mélyföldön áll egy hegy, amire piros kabinos lift visz fel − nem tudok betelni a csodálkozással, hogy ebben az álmos, ráadásul politikailag konfliktusos kisvárosban óránként 600 fős kapacitással üzemel.

A sátán a hegyen

A hegy, amire felvisz, a Kísértés hegye, a hagyomány szerint itt kísértette meg az ördög a böjtölő Jézust pályája kezdetén. Át is adom a szót Máté evangélistának:

Akkor a Lélek a pusztába vitte Jézust, hogy a sátán megkísértse. Negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett. Odalépett hozzá a kísértő, és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré." Azt felelte: "Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden tanítással is, amely az Isten szájából származik." Most a szent városba vitte a sátán, és a templom párkányára állította. "Ha Isten Fia vagy - mondta -, vesd le magad, hiszen írva van: Parancsot adott angyalainak, a kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." Jézus így válaszolt: "Az is meg van írva: Ne kísértsd Uradat, Istenedet." Végül egy igen magas hegyre vitte a sátán, s felvonultatta szeme előtt a világ minden országát és dicsőségüket. "Ezt mind neked adom - mondta -, ha leborulva imádsz engem." Jézus elutasította: "Távozz sátán! Meg van írva: Uradat, Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!" Erre otthagyta a sátán és angyalok jöttek a szolgálatára.

Terhesen Palesztinában

A vöröses sziklában fenn több kisebb barlang található, amelyeket „Jézus barlangjaként” reklámoznak. Jó 120 meredek lépcsőn lehetett eljutni egy 19. századi ortodox kolostorig, ami a függőleges sziklafalba kapaszkodott. Főleg ortodox zarándokokkal találkoztunk, egy-egy fekete szoknyás pópa vezette a szinte csak nőkből (kendőt és legszebb ruhájukat viselő nőkből) álló nyájat. A szorgosabb zarándokok gyalog mászták meg a hegyet, szinte mindenki fújtatott és szédelgett a melegtől és a naptól. Mégis, számomra eddig ez volt az a kegyhely, amelynek át tudtam érezni a hangulatát, talán mert nem volt akkora a tömeg, de a függőleges, vörösen izzó sziklafal, a kilátás a városra, távolabb a sivatagra és a Holt-tengerre is fokozta az emelkedett hatást.

Vacak kép, de ez érzékelteti a függőleges sziklafalban trónoló kolostort legjobban

A kolostor félig barlangra épült

Lefelé lengyel zarándokokkal ültünk egy kabinban, akik gratuláltak Veronikához, és meg voltak hatva, hogy egy ilyen aranyos babával utazhatnak együtt. A csapat Jordániában kezdett, már túlvoltak a szintén palesztin irányítású Betlehemen, és Galilea fele veszik ezután az irányt. Volt köztük egy hat hónapos terhes anyuka is. Mindig felvillanyoz, ha nálunk is felelőtlenebb szülőkkel találkozunk!
A felvonó aljában ellenálltunk a kísértésnek, amit a türkiz alapon kézzel hímzett tunika okozott, és a bronzkori ásatásokat is kihagytuk (ismét a tűző napon kellett volna bóklászni, hogy valóban régi köveket lássunk).

Arafat vigyázó szeme előtt

A főtérre vitettük magunkat, és egy vendéglői ebéddel segítettük a kókadozó palesztin idegenforgalmat. Merthogy láttunk jócskán zarándokokat, de az volt az érzésem, az infrastruktúra tízszer ennyit is elbírna. A tökéletesen szokványos izraeli menüt kaptuk: grillcsirke, kebab, saláta, pita, sült krumpli. A kolorlokált Jasszer Arafat mozaikképe képviselte a pénztárgép fölött. Még körbejártuk a hőségtől fakó főteret, megcsodáltuk az Egyiptomi Bank épületét, aztán egy taxival ismét átsuhantunk a checkpointon és visszatértünk a benzinkúthoz.

Balra fent figyel

Kolostor helyett a strandra

A benzinkút vásári hangulata rám is átragadt, és meggyőzött arról, hogy az aznapra betervezett, szintén sziklafalon gubbasztó másik kolostort fel kell cserélni egy kis Holt-tengeri csobbanással. A múltkori lepukkant Kalya strand helyett a mellette levő marokkói strandot választottuk. Itt az út szintjén levő éttermek valóban gyönyörű keleties stílusban készültek, rengeteg fotellal és pamlaggal, a part viszont sajnos megint úgy nézett ki, mintha az ember belógna egy húsz éve bezárt strand romjaira. Megértem, nehéz tartani a színvonalat, ha a tenger nem tartja, azaz évente lejjebb megy a vízszint. Egy darabig építgettek újabb teraszokat, aztán feladták.

A strand szinte üres volt, a víz kellemesen langyos, szép kilátással a szemközti, jordániai homoksziklákra. Ugye a nagy sűrűség miatt úszni nem lehet: ha megpróbálok tempózni, a víz azonnal felveti a lábamat. És a sótartalom miatt minden sebet, karcolást, szúnyogcsípést csíp, a megvakarás csak ront a helyzeten. Viszont nagyon egészségesnek tartják, ezért sokan talpig bekenik magukat iszappal. Megfigyeltünk egy arab családot, ahol az asszonyok ruhástul, kendőstül bokáig beálltak a vízbe, és a gyerekeiket gardírozták.

A hazafele vezető út ugyanolyan kopár volt, mint legutóbb: szétlőtt jordániai házak, omladozó káliumgyár, a semmiben lógó bezárt akvapark, s kopár homokdombok mindenütt. Mégis egész máshogy éreztem magam, talán mert én is fürödtem? Legutóbb sivárnak, ijesztőnek láttam a tájat minusz 400 méteren, alig vártam, hogy kikeveredjek a növénytelen vöröslő buckák közül. Most kisimított a holdbéli vidék, kikapcsolt, feledtette a nemlétező gondjaimat és a hétköznapokat.

1. Nagyon izgalmas, és újszerű a hely, a kultúra. Gondolom egy más élmény ott megélni a húsvétot. Én is megmártanám magam a tengerben :)

Kellemes ünnepeket nektek.

2. Én is szeretem a Holt-tengert. Kár, hogy kezd zsugorodni a kiszáradás miatt. Dávid-forrás is fantasztikus hely.

3. Már csobbantam és "pészáh"-oltam is Izraelben, és jártam is néhány helyen... De most kedvet kaptam ahhoz, hogy te szervezd meg az utunkat: június 19-től kb 30-ig tervezzük, hogy ott leszünk. S lassan kezdem tudni, hogy mit veszek fel az esküvőre...

4. megosztoszemelyiseg2010. április 7. 21:12

Senki sem mondott eddig véleményt a közcímekről. Én mellette vagyok, hosszabb szöveg esetén.

Ha megjegyzést akarsz hagyni, akkor a legördülő menüből válaszd a "Névtelen/URL-cím" opciót, a "Név:" sorban add meg a becenevedet, az "URL:" sor maradjon üresen.