2010. április 11., vasárnap

Betlehemi kirándulás, 3. rész: Szent helyeken


Etióp zarándoknők Betlehemben


Eléggé bő lére vettük Betlehemet: a legtöbb turista fél délelőttöt szentel a városkának, mi két napig maradtunk.


A fő látnivaló a Születés temploma a Jászol téren: ez a legrégebbi folyamatosan használt templom. Kívülről nem látványos, valahogy csak az oldala látszik, amin egy aprócska nyíláson kell bebújni. Az előtérben 4. századi ép mozaikokat lehet megcsodálni. A pincében egy oltár alatt csillag jelzi a „pontos” helyet, ahol Jézus született. Ide nagy sorban álltak a zarándokok, minket soron kívül beengedett az őr. Mivel a már ismerős ortodox nők azért sorakoztak, hogy megcsókolják a csillagot (ehhez be kellett feküdniük az oltár alá), és mi ezzel az opcióval nem éltünk, úgy érzem, nem rövidítettük meg őket. A templomot egyébként közösen menedzseli a katolikus, az ortodox és az örmény egyház, mindháromnak el van különítve egy rész.



A templom kívülről, háttal két palesztin rendőr. Az a pici fekete lyuk balra a bejárat!

Jézus születésének helye az alagsorban

Innen át lehetett sétálni a szép és új Szent Katalin templomba, ahonnan a tévé a karácsonyi misét közvetíti. Egy időben Arafat is ide járt keresztény feleségével. A kertjében viszont egy igazi középkori kerengő volt.


A téren szemben még állt egy guszta mecset, és kicsivel arrébb a Tej Barlangja nevű templom. A legenda szerint ide betért pihenni a Szent Család, és Mária megszoptatta a Kisjézust, a helynek tejfokozó csodás hatást tulajdonítanak. Mi erről már lemaradtunk.

Aztán még csatangoltunk Betlehemben, de más konkrét nevezetességet nem sikerült megnéznünk, vagy nem találtuk meg őket, vagy zárva voltak, sok templomnak a bejáratát sem volt egyszerű meglelni a dimbes-dombos városkában. Elvegyültünk a helyi piacon, ami száz százalékig autentikus volt: magunkon kívül nem láttunk turistát. Valahol észrevétlenül ránk sóztak egy hamis tízsékelest, amitől utána nem tudtunk megszabadulni. Állítólag Kínában verik, ezen nagyon elképedtem, eddig úgy gondoltam, csak a nagy címletű pénzeket érdemes hamisítani.




Betlehem egyébként észrevehetetlenül össze van nőve Beit Jala és Beit Sahour falukkal, kicsit ezekben is csatangoltunk. Beit Sahourban megnéztük a Pásztorok mezejét, azaz az itt álló ortodox templomot (van egy katolikus is a közelben). Itt adta hírül az angyal a pásztoroknak Jézus születését. Egy szép modern templom mögött találtunk egy negyedik századi kis kápolnát, és ősöreg olajfákat, sőt a hagyomány szerint maga Jákob is itt legeltette nyáját. Zarándoknők szentföldet pakolnak kis nejlonzacskóba.

Ikon a negyedik századi kápolnában

A legizgalmasabb a kirándulásunk volt Mar Sabához és Heródes hegyéhez. Mar Saba egy sziklafalba épült ortodox kolostor, egy kanyon fölött, aminek az aljában egy folyó kanyarog. Sajnos a kolostorba csak férfiak, azon belül is csak ortodoxok léphetnek be, úgyhogy megterheltük a lelkiismeretünket egy hazugsággal és Dani besurrant. Beszámolója szerint benn egy fantasztikus négydimenziós Escher- világ fogadta, mindenhol kis ajtók nyíltak, templomok bújtak meg a sziklák között, és sok-sok lépcső kötötte össze az épületeket. Én addig a kapu előtt várakoztam a szokásos ortodox zarándoknőkkel. Felülről, a sziklákról így is fantasztikus kilátás nyílt a kolostorra és a sziklafalakra.

A kolostor

A kanyon

A bácsi a hegyet söpörte

Heródes hegye pedig egy mesterséges hegy, amit Heródes király emelt az i. e. első században. Miután a tűző napon felkanyargóztunk a hegyre, ott megnézhettük a palota romjait, fürdőstül, zsinagógástul és Dani bemászott a ciszternába, ahonnan a Bar-Kochba felkelés idején épített rejtekutakon a hegy aljába jutott ki.



Kilátás fennről, egy antik fürdő romjaira

Bibliai tájak

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha megjegyzést akarsz hagyni, akkor a legördülő menüből válaszd a "Névtelen/URL-cím" opciót, a "Név:" sorban add meg a becenevedet, az "URL:" sor maradjon üresen.