counter to blogger

2009. október 25., vasárnap

Haifai gyorsvizit: két új közlekedési eszköz, egy új vallás és egy rossz hír a nap végén


Kicsit nyugisabb itt az életem, mint ahogy azt szeretem, így izgatottan néztem egynapos haifai kirándulásunk elé. Két dolgot mindenképpen meg akartam nézni: a hegyre menő földalattit és a Bahá’í kerteket. Emellé bónuszként még vasúton is utaztunk, azaz Veronika életében, mi pedig Izraelben először ültünk vonaton és földalattin! A vasút hiperkulturált volt, angolul beszélő pénztárosok, tiszta, kényelmes kocsik, elég üres hellyel, szép kilátással. A földalattit pedig annyira élveztem, hogy minden állomást lefotóztam (Dani szerint kezd gyes-szindrómám lenni:-)!


Néhány érdekesség a Carmelit földalattiról:
• Mint említettem, hegyre fel megy!!!
• A világ második legrövidebb földalattija, mindössze hat állomása van (a rekorder Isztambulban található)
• Izrael egyetlen metróvonala
• Egyszerre egy vonat indul fel és le, középen kiszélesedik a sínpár, ott mennek el egymás mellett.
• Az állomásokat jópofa graffiti- és képregényszerű rajzok díszítik
• Már Theodor Herzl, Izrael megálmodója megjövendölte a létrehozását.
Úgy érzem, ezt tényleg kiveséztük, legalábbis tovább tart mindezt elolvasni, mint a menetidő! (8 perc).

A hegy tetején egy szép parkon átsétáltunk a Bahá’í kertekhez, ami világörökségi attrakció. Sajnos, vezetés nélkül csak a legfelső részéből lehet lepillantani, illetve alul egy egész kis része látogatható. Vigasztaljon a tudat, hogy a meredek lépcsőkön babakocsival úgysem tudtunk volna közlekedni. Amíg mi Danival felváltva nézegettük a kert elérhető részét, Veronika új rajongókat szerzett, egy egész indiai turistacsoportot. A fotózást-videózást hagytam, de mikor a kezét kezdték simogatni az asszonyok, átmentem Sterilanyuba és szétcsaptam köztük. Azt engedtem, hogy engem is felvegyenek, mint "tipikus izraeli családot", gondolom (épp egyik kedvenc abroszomat viseltem, narancssárga blúzzal, pirosbabos kendővel:-)).




Jó lett volna hívekkel is beszélni, de erre nem volt módunk. Dióhéjban azért megosztom kutakodásaimat a bahai-okról:
• A bahai hit saját prófétái közé sorolja Ábrahámot, Mózest, Jézust, Mohamedet, Krisnát, Buddhát és Zoroasztert is.
• Utolsó két prófétája a 19. században született Perzsiában: a Báb és
Bahá'u'lláh, akiket üldöztek szülőhazájukban.
• Utóbbi a közeli Akkóban (akkor a török birodalom része) raboskodott, ezért ott temették el, egy hasonló kertben, Haifán pedig a Báb hamvai nyugszanak.
• A telkeket a bahaiok adományaiból vásárolták meg és a kerteket is abból tartják fenn.
• A világon 5 millió bahai él, közülük 2 millióan Indiában.
• Az alapító kívánságának megfelelően Izraelben tilos téríteniük.
• A kert egy kilométer hosszan húzódik lefelé a Kármel hegyről, (az útbaeső utakat felüljárón kerüli ki), s 1700 lépcsőn lehet lesétálni.


• Minden bahai életében egyszer elzarándokol ide, és felmászik a lépcsőkön.

A kert, így felülről tényleg gyönyörű volt, az a körömollóval csipkézett fajta, pazar kilátással a tengerre, remélem, egyszer még bejutok! A városnézést pedig azért szabtuk ilyen rövidre, mert siettünk ebédre Hanna nénihez, aki nagy halom konyhai eszközt ajándékozott nekünk, és vett egy téli paplant Veronikának! A nap végét az rontotta el, hogy távollétünkben a biciklink elhagyott minket. Alig egy hónapot bírt ki nálunk:-((

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha megjegyzést akarsz hagyni, akkor a legördülő menüből válaszd a "Névtelen/URL-cím" opciót, a "Név:" sorban add meg a becenevedet, az "URL:" sor maradjon üresen.